<<
índex (tornar) .
___________________________________________________
Amina
Mama:
"Les
fonts històriques ens diuen que fins i tot les dones blanques
han mirat cap a Àfrica per trobar alternatives a la seva subordinació".
Entrevista
realitzada per Elaine Salo
Traducció:
D+A - Centre
de Documentació Virtual
Amina
Mama va néixer l'any 1958 a Nigèria, i és una acadèmica
feminista molt reconeguda en el continent africà, especialment
des de la publicació de la seva obra més coneguda: Beyond
the Masks: Race, Gender and Subjectivity (Routledge 1995). De 1999
al 2002 fou directora del African Gender Institute de la Universitat
de Ciutat del Cap (Sud-àfrica). L'any 2002 va fundar la revista
Feminist Africa www.feministafrica.org
Elaine Salo: Parla'ns del teu recorregut dins del feminisme i del
moment a la teva vida quan conscientment et vas identificar amb el feminisme
africà.
Amina
Mama: Quan era joveneta, com molta gent, no tenia consciència
política ni vaig créixer identificant-me com a "feminista"
o "africana". No obstant això, sabia que no em comportava
de la manera que s'esperava per a una noia provinent d'un dels estats
del nord de Nigèria. Vaig estudiar molt dur, i era molt més
enèrgica i segura de mi mateixa que molts dels meus companys
i companyes. També tenia unes ambicions diferents, degut al tipus
de família on vaig créixer. Molts membres d'ambdues parts
de la meva família tenien estudis elevats, i tots creien que
l'educació és un aspecte crucial per avançar i
també per la construcció nacional. Del canto nigerià,
molts dels meus oncles estaven implicats en l'establiment d'estructures
educatives postcolonials als anys cinquanta i seixanta. Molt d'això
va estar motivat per l'enorme optimisme que acompanyà les independències.
La meva mare era professora. Jo l'acompanyava des de ben petita, el
que significava que sempre era la més jove de la classe. Potser
perquè sempre intentava que no es notés, acabava sent
la primera en acabar, un fet poc habitual per una nena petita. Una conseqüència
fou que sovint no estava en sincronia amb els meus companys, especialment
amb les nenes. En l'adolescència, estaven interessades per la
roba, els pentinats i el maquillatge, coses que a mi no m'interessaven
gens.
Quan moltes d'elles van deixar la secundària per casar-se amb
marits "com cal", la meva família em va animar a que
continues els estudis. Vaig anar a la universitat, i després
vaig continuar fent, ja que no m'entrava al cap l'idea de quedar-me
a casa: el món era massa emocionant! La meva família em
va ajudar i no es va començar a preocupar fins molt després,
quan era massa tard i ja tenia les idees formades. Sovint m'han titllat
de feminista. Sempre cito a la Rebecca Mae West: allà on sigui
que faig alguna cosa que em diferencia d'un moble, la gent em diu feminista".
Naturalment, em va costar entendre què volia dir aquesta frase,
i la resta ja és història. Hem hagut de lluitar pel nostre
propi significant per mantenir-nos vives, de la mateixa manera que les
dones de l'Europa Occidental i de Nord-amèrica han assumit i
encaixat amb les seves realitats. A vegades el terme s'ha apropiat per
interessos antidemocràtics. El debat sobre l'imperialisme feminista
fou la nostra resposta a això. En altres ocasions, els règims
africans han intentat fer coses divertides amb les polítiques
de gènere i la tergiversació del feminisme, i les nostres
societats no sempre han estat clares sobre el significant de "feminisme"
i la seva presència perpètua en les nostres societats.
Mai m'he sentit ofesa si em qualifiquen de feminista, sinó més
aviat humil i intimidada per la responsabilitat que recau sobre meu.
El feminisme continua sent un terme positiu, basat en el moviment, i
m'alegro que se m'identifiqui amb ell. Indica un rebuig de l'opressió,
un objectiu per la lluita de l'alliberació de les dones de tota
forma d'opressió, interna, externa, psicològica i emocional,
socioeconòmica, política i filosòfica. M'agrada
el terme perquè m'identifica amb una comunitat de dones radicals
i segures d'elles mateixes, moltes de les quals admiro, com a persones
i pel que han contribuït a desenvolupar.
Aquests referents són dones africanes, asiàtiques, llatinoamericanes,
de l'Orient Mitjà, d'Europa i de Nord-amèrica, de tots
colors i tendències, del passat i del present. Entre les meves
preferides hi ha l'egípcia Huda Sharaawi, dels anys vint, que
organitzà l'ocupació del Parlament egipci; les sufragistes
pacifistes i les que defensaren el seu dret al vot a l'Anglaterra de
la mateixa època; les primeres heroïnes africanes-americanes
com Sojourner Truth, i les que van lluitar per la llibertat a tot el
continent africà. Properes a casa hi ha les dones que em recorden
a les meves pròpies tietes, com Adeline Casely-Hayford, Funmilayo
Ransome-Kuti i Gambo Sawaba, sense oblidar-me de les meves amigues i
companyes de viatge del present.
Elaine:
Hi ha molts debats sobre si el feminisme existeix a Àfrica. Patricia
McFadden i Gwendolyn Mikell són dues pensadores claus que han
escrit sobre el feminisme africà, tot i que les seves descripcions
difereixen substancialment. Mentre que McFadden sosté que les
jerarquies de gènere han existit a les societats africanes i
que les desigualtats de poder subseqüents es van exacerbar pel
colonialisme, Mikell afirma que la desigualtat de gènere contemporània
és abans que res el resultat de la "colonització
traumàtica per part d'Occident". Ens diu que les africanes
estaven integrades en les estructures precolonials i que les desigualtats
actuals són només el resultat desgraciat del colonialisme.
Quina opinió et mereixen aquestes dues perspectives?
Amina:
Aquestes dues dones mantenen diferents comprensions del feminisme africà.
Aquestes diferències es basen, en part, en els seus posicionaments
cap a Àfrica. Patricia McFadden és una activista autodenominada
"feminista africana" amb molts anys d'experiència en
l'activisme polític. Com moltes de nosaltres, quan empra el terme
"feminisme" es refereix a la pràctica política
que emana d'una anàlisi molt convincent de les condicions socials,
econòmiques i polítiques que afecten a les africanes.
És una persona valenta i directa que no li afecta el què
diran.
Gwendolyn Mikell, per la seva banda, viu a Washington DC, tot i que
ha fet recerques i ha viatjat per Àfrica, i ha treballat i entrevistat
a dones africanes, en principi segons el seu criteri. Ha fet un treball
a nivell internacional com a acadèmica, però la seva definició
del feminisme africà és diferent de la que fa McFadden.
Per a Mikell, es basa en una generalització deductiva i en l'observació.
Per tant, descriu el feminisme africà com el veu des de fora,
des d'un distanciament físic i analític i no des d'una
perspectiva d'algú compromès amb l'activisme feminista
al continent africà.
La seva definició és més molesta, especialment
quan diu que el feminisme africà és "clarament heterosexual
i pro-natal" i preocupat amb el que ella qualifica com a "les
polítiques de supervivència". Això em sembla
una definició molt conservadora. Potser ens diu alguna cosa dels
índexs de fertilitat i pobresa, però no s'enfronta al
status quo, ni descriu les maneres en que els patriarcats contemporanis
a l'Àfrica limiten les dones i les impedeixen realitzar el seu
potencial més enllà dels seus rols tradicionals com a
treballadores, mullers i mares.
És una utilització del terme "feminisme" que
eludeix totes les altres aspiracions que tan tu com jo sabem que tenen
les africanes, com si per ser africana oblidéssim tot allò
que les altres lluites feministes volen (respecte, dignitat, igualtat,
una vida lliure de violència i por...). Em sembla obvi que les
africanes tenim aspiracions que van més enllà d'assegurar-nos
la nostra supervivència: desigs polítics, econòmics,
socials, intel.lectuals, professionals i fins i tot personals per al
canvi.
És cert que moltes africanes estan immenses en les feines quotidianes
d'assegurar-se la supervivència, tant la seva com la de les seves
famílies i comunitats, però això és merament
un símptoma global del poder patriarcal, i de totes les injustícies
socials, polítiques i econòmiques que pateixen les dones,
i els africans en general.
Elaine:
Creus que el "womanism" té alguna importància
per a les feministes africanes?
Amina:
Crec que el terme el va inventar una altra dona americana negra, Alice
Walker, com una resposta al feminisme dominat per les blanques. Als
Estats Units, la dominació blanca és el factor més
visible de les dones negres com Walker. És comprensible, fins
a cert punt, que l'objectiu principal de les dones negres que viuen
a Occident sigui combatre el racisme, i que sentin la necessitat de
distanciar-se de tot allò que sembli blanc. En contextos dominats
pels blancs, el feminisme sembla blanc.
Tot i això, les fonts històriques ens diuen que fins i
tot les dones blanques han mirat sempre cap a Àfrica per trobar
alternatives a la seva subordinació, des dels dies dels primers
antropòlegs. Fixem-nos com els anglesos enviaven a antropòlegs
com Sylvia Leith Ross i Judith Van Alle per intentar trobar sentit a
la lluita de les dones durant els anys vint! Així que sempre
hem format part d'una concepció primera del denominat "feminisme
occidental", tot i que no sempre ens ho han reconegut.
Més important, les dones africanes sempre han definit i gestionat
les seves lluites. El feminisme africà data de molt lluny en
el nostre passat col.lectiu, tot i que molta de la seva història
encara s'ha de conèixer i explicar. He mencionat Egipte per la
Unió Feminista Egípcia i les seves accions que es van
portar a terme a l'època contra el monopoli masculí del
poder polític. No tinc cap problema amb el womanism, però
canviant la terminologia no es resol el problema de la dominació
global.
He escollit quedar-me amb el terme original, i insisteixo que la meva
realitat modela l'aplicació que en faig. Les paraules sempre
poden ser apropiades, per exemple no hi ha només "womanism",
també trobem l'"estiwanisme" de l'Omolara Ogundipe-Leslie
i el "motherism" de la Catherine Achonulu... Però això
no fuig del problema principal: la dominació masculina blanca
de la política global i el relatiu poder de definir de les dones
blanques occidentals.
Hem de definir els nostres termes. Per dir-ho clarament, el feminisme
blanc mai ha estat prou fort per ser l"enemic" en la manera
en que podem considerar el capitalisme global com enemic. Les constants
diatribes contra les "feministes blanques" no té la
mateixa rellevància estratègica que podria haver tingut
fa vint anys, quan vam vincular el feminisme a l'anàlisi antiracista.
Des de llavors, moltes occidentals no només han escoltat les
crítiques que hem fet les africanes i les denominades feministes
del Tercer Món, també han reconsiderat els seus primers
paradigmes simplistes i han aportat teories més complexes. El
feminisme postcolonial deu molt a les pensadores africanes, asiàtiques
i llatinoamericanes.
Les feministes occidentals estan d'acord amb molt del que hem dit sobre
les diverses dones oprimides de diverses maneres, i de la importància
de la classe, la raça i la cultura per a establir relacions de
gènere. Havent guanyat la batalla, per què volem abandonar
la lluita, deixant el territori semàntic als altres i trobant
per nosaltres mateixes una nova paraula?
Elaine:
En el context africà encara és útil la distinció
entre "moviments de dones" i "feminisme"?
Amina:
Sí, encara ho és perquè hem de poder identificar
els moviments de dones reaccionaris. La raó per fer-ho és
que l'experiència africana inclou tota forma de mobilització
femenina, no tota aquella que ens agrada o escollim. La història
recent ha demostrat clarament que, a l'Àfrica, fins i tot els
règims més antidemocràtics no han dubtat en mobilitzar
a les dones. En efecte, molts d'ells fan esforços notables per
mobilitzar a les dones al seu favor.
Les dones van ballar pels carrers quan Mobutu Seseko festejà
a les dones en els seus papers tradicionals de mullers i mares al ex
Zaire (República Democràtica del Congo). Les dones dels
militars nigerians han patrocinat massivament a les dones per a que
donin suport a les dictadures corruptes dels seus marits. Aquests són
exemples de dones mobilitzades o que han pres els carrers pel seu compte
per donar suport als objectius que ningú descriuria com a feministes.
Així que poden haver moviments de dones que no són autònoms
i que no tenen com a objectiu resoldre la injustícia de gènere
o transformar les relacions opressives. En aquest sentit, és
útil tenir clara la idea de què significa la política
de gènere orientada a l'alliberament de les dones.
Les polítiques de gènere centrades en les dones han d'ajudar
a la transformació en tres nivells: el de la nostra subjectivitat,
el de la nostra vida personal i en les relacions i, en tercer lloc,
a nivell de la economia política. L'alliberament de les dones
requereix que superem la injustícia de gènere en tots
els àmbits, des del nivell micropolític al macropolític,
i sense oblidar-nos o ometre cap nivell de la lluita.
Elaine:
Són necessàries les aliances amb els homes per obtenir
justícia de gènere?
Amina:
Necessitem formar aliances, però aquestes no necessiten ser estratègiques.
Si volem una lluita multilateral que tingui èxit, hem d'estar
preparades per a establir aliances tan localment com en l'àmbit
internacional. Hi ha moltes vegades on les dones han posat el seu pes
darrera de lluites més àmplies, tan localment com internacionalment.
Molt sovint ha estat la manera correcta de fer-ho, però amb perspectiva
hem vist que aquestes lluites han contribuït al gènere i
al poder d'una manera que no ha transformat les relacions tal i com
esperàvem. Així que necessitem discernir més sobre
les aliances que establim.
Elaine:
Creus que l'exploració de la subjectivitat de gènere en
el context africà és un projecte feminista global?
Amina:
Fins i tot els nostres politòlegs més radicals han fracassat
quan han intentat enfocar el repte intel.lectual i polític que
provoca la natura problemàtica de la identitat de gènere.
La teoria feminista postcolonial té molta feina en ensenyar als
nostres "caps pensants" de l'anàlisi polític
contemporani. El fenomen complicat i agrupat sota l'etiqueta de "polítiques
identitàries", per exemple, no ha estat adequadament teoritzat,
i ignora tota la teoria feminista sobre la natura de gènere de
la identitat.
Tot i que està clar des dels dies de Freud que tota identitat
té un gènere, tan si parlem de la identitat a nivell individual,
com socialment o política. La teoria feminista també té
molt per contribuir a la nostra comprensió de la política
general. Ens alerta de les manifestacions parcials i limitades de la
individualitat, la sociabilitat i la política en les societats
patriarcals. Ens permet interrogar-nos sobre qüestions interessants,
com per exemple si existeix un vincle entre la dominació masculina
de la vida social i política i la prevalença de la guerra
i el militarisme.
Podem extreure un bon exemple del cas de Somàlia, on les faccions
en lluita es maten basats en les identitats de clan. Degut a que aquests
clans són exogàmics, les dones no tenen una identitat
clànica de la mateixa manera. Els seus lligams amb germans, marits,
fills i pares s'estenen a través dels clans. Les identitats de
gènere de les dones somalís transcendeixen els clans i,
per tant, estan menys disposades a lluitar i matar basant-se en el clan.
Per això les dones somalís rebutjen als homes que han
estat lluitant i matant-se entre ells. Estan cansades de pagar el preu
del conflicte masculí. Passa el mateix a Ruanda, ja que era molt
comú que els homes hutus es casessin amb dones tutsis. Durant
el genocidi hutu, sovint els homes van matar a les pròpies dones
perquè eren tutsis, encara que aquestes haguessin tingut fills
de pares hutus... L'anàlisi sobre com les identitats de gènere
poden mitigar o consolidar les identitats ètniques seria molt
instructiva.
Elaine:
El desenvolupament recent a les ciències socials suggereix que
el poder analític del concepte de gènere ha decaigut en
el context africà. Per exemple, les fundadores de la revista
virtual Jenda sostenen que el gènere és una construcció
occidental externa a la realitat africana i que el gènere no
té molta importància per comprendre la realitat africana.
En una altra ocasió, unes jornades als Estats Units apuntaven
que, a l'Àfrica, hem d'anar "més enllà del
gènere". Quina resposta et mereixen aquests postulats?
Amina:
És completament vergonyós suggerir que "ja hem fet
això del gènere i ara hem de superar-lo". Si aquesta
gent parla d'anar més enllà del gènere, és
per què creuen que als Estats Units la lluita de gènere
ha finalitzat? Tenint en compte tota l'evidència empírica
que demostra que les dones nord-americanes no són iguals als
homes, em sembla que es tracta de retòrica precipitada que va
més enllà de la realitat. Potser és una cosa característica
dels americans, que produeixen munts i munts de retòrica i que
acaben per perdre el sentit de la realitat... Potser les lluites de
gènere ja no tenen cap importància a Califòrnia
(tot i que això no encaixa amb les meves observacions sobre la
vida americana), però si així fos, les societats africanes
estan tan clarament demarcades per les divisions de gènere que
seria estratègicament suïcida negar-ho i pretendre que el
gènere no existeix. O encara pitjor, que les lluites de gènere
són una cosa del passat.
Elaine:
A Sud-àfrica hem vist una tendència preocupants en contra
del intel.lectualisme entre algunes activistes, en part com a resposta
al fet que sovint són les dones privilegiades, ja siguin blanques
o negres, de classe mitja, les que encara dominen les representacions
i les anàlisi de les lluites de gènere en aquell país.
Com hem de tractar aquesta qüestió?
Amina:
Com a dones no ens hem de privar a nosaltres mateixes de les eines intel.lectuals
que ens poden ajudar a obtenir la justícia de gènere.
L'àmbit intel.lectual ha estat utilitzat per reprimir-nos. No
podem ignorar la importància del treball intel.lectual, especialment
en aquest segle XXI on el coneixement i la informació defineixen
el poder més que mai. És per això que posem molt
d'èmfasi en el nostre African Gender Institute, on les dones
es comprometen amb la teoria i l'anàlisi des d'una perspectiva
militant, i que desenvolupen estratègicament eines útils
que s'assegurin que es fa un bon ús de la tecnologia de la informació,
la recerca i les capacitats de comunicar, ensenyar, formar i escriure.
No crec que aquest objectiu de coneixement, o de treballar a la universitat,
sigui un signe no africà o no feminista. Tot el contrari, són
àmbits que hem d'incorporar en les nostres preocupacions, transformar-los
en espais que serveixin pels nostres interessos col.lectius en lloc
de deixar-los que continuïn perpetrant violència teòrica
i pràctica contra les dones.
______________________________
Publicat
en anglès a
Agenda, African Feminisms I, no.50 (2001), pp. 58-63.
http://www.agenda.org.za