|
|
___________________________________________________ Ayesha
Imam: "Com diu l'Alcorà: 'Les dones i els homes són
protectors els uns dels altres'". Entrevista
de Dialogue
Ayesha
Imam Ayesha Imam ha dictat conferències i realitzat estudis sobre la dona i l'anàlisi de gènere a les universitats i instituts de recerca de Nigèria, el Regne Unit, Canadà i Senegal. Activista pels drets humans, i de les dones en particular, des de fa més de dues dècades, és fundadora i directora de BAOBAB (www.baobabwomen.org), una organització nigeriana enfocada a la defensa de les dones en les qüestions legals. Dialogue: Podries explicar-nos més detalladament l'aplicació de la sharia a Nigèria? Imam:
Tenim tres sistemes legals operatius. El primer és la llei general,
una combinació de lleis colonials britàniques i actes
o decrets que han estat instaurats pels diferents governs (estatals,
federals i militars) des de 1960. El següent és la llei
consuetudinària, una varietat de diferents lleis de diversos
pobles que no es mostren en la seva forma original, sinó que
s'han anat canviant durant el procés colonial. Sovint han anat
perdent aspectes que afavorien o promovien els drets de les dones. Dialogue: Com afecta aquest sistema divers a les dones en particular? Imam:
L'any 1999, varis estats de Nigèria van començar a aplicar
una sèrie de lleis islàmiques amb l'objectiu d'ampliar
el marc legal de la sharia. Bàsicament, aplicaren codis criminals,
el que va generar noves estipulacions de delictes i nous càstigs
per als delictes ja existents. En conseqüència, la llei
criminal incorporà càstigs com la lapidació o l'amputació,
i la implementació d'aquestes lleis clarament discriminava a
les dones, si bé els textos legals són neutrals pel que
fa al gènere. Per exemple, agafem l'adulteri: de les quatre escoles
jurídiques sunnites, només a la Maliki (i no entre tots
els seus seguidors) l'embaràs extramatrimonial en si mateix es
considera una prova suficient d'adulteri. Així doncs, a Nigèria
s'ha imposat una opinió minoritària en el marc legal de
la sharia, i les dones passen automàticament a haver de justificar
la seva innocència en comptes de que sigui el tribunal qui provi
la seva culpabilitat. Dialogue: Com va acceptar la societat, en un principi, aquesta ampliació de la sharia? Imam:
El context immediat que va permetre l'ampliació de la sharia
va ser bàsicament com a resultat del ressorgiment de la religiositat
i l'etnicitat en resposta als fracassos de la independència i
de les promeses nacionalistes, a més d'una desil.lusió
tant en l'àmbit polític com en el sistema judicial, titllat
de corrupte i injust. Els nigerians també patíem les dificultats
derivades de la pobresa i els problemes socials provocats o exacerbats
pels programes d'ajust estructural del Banc Mundial. Dialogue: En el vostre treball, teniu problemes amb els grups de control i la seva influència en els tribunals islàmics? Imam: Sí, es diuen "hizbah" i són els grups encarregats de vigilar que es conservi el dret religiós. Són els elements de força que s'asseguren que es compleixi la llei. El problema és que, en general, estan formats per nois joves a l'atur, sense perspectives i sense massa formació. ?s obvi que en aquesta posició gaudeixen de poder i d'autoritat i així imposen la seva visió del que és correcte als altres. La policia ja no és la única que s'encarrega d'això. En molts casos, els hizbah obliguen a la policia a actuar, i després omplen els tribunals i són molt intimidatoris. Dialogue: Aquests grups han actuat particularment en casos relacionats amb dones? Imam: Sí, perquè són objectius fàcils. Com en la majoria de societats, la doble moral fa recaure la responsabilitat ètica en les dones, i aquestes no acostumen a estar organitzades políticament per defensar de manera efectiva els seus interessos. A nosaltres ens preocupava aquest augment de la mobilització de les polítiques identitàries i l'eliminació d'opcions en el sistema legal, perquè la tendència en el codi islàmic de família ha estat positiu (tot i que encara hi ha molts jutges conservadors). Des dels últims vint o trenta anys, els tribunals han reconegut els drets de les dones en les lleis islàmiques de família. Ens fa por que això canviï en el nou context de conservadorisme religiós. Dialogue: Podries donar-nos alguns exemples d'aquestes tendències positives en els tribunals islàmics? Imam: Hi ha hagut progressos en moltes àrees dels drets de les dones. En l'herència, especialment de terres, les propietats de les dones acostumaven a ser ignorades per les famílies, però els tribunals islàmics les reconeixen. També ha augmentat el dret de les dones a escollir marit o a divorciar-se de forma independent, el rebuig de les noies als matrimonis forçats, o el de les vídues i les divorciades a quedar-se amb la custòdia dels seus fills. Dialogue: Per què creus que és important treballar dins dels tribunals islàmics en lloc de criticar-los des de l'exterior? Imam:
Si ens limitem a criticar des de fora, no farem res per la persona que
estan jutjant. Si anem al tribunal i guanyem el cas, demostrarem que
la víctima no hauria d'haver estat acusada. S'ha de criticar
tant de forma interna com externa. Hem d'entendre que fins i tot quan
els abusos es cometen en nom de l'islam, poden (i han de) rectificar-se. Dialogue: En el vostre treball amb les víctimes i les seves famílies, en quin discurs us baseu? Sabem que us fonamenteu en la religió, però empreu també el marc dels drets humans? Imam:
Sí, ens fonamentem en la religió, però al mateix
temps recalquem un punt que sol ser negat per l'autoritat religiosa:
les lleis islàmiques són construccions socials. Aquestes
lleis no han estat revelades. Amb freqüència, les interpretacions
patriarcals han consolidat lleis o pràctiques contràries
a les dones i, per aquesta mateixa raó, contra els més
pobres. Recordem a la gent versets alcorànics com "Les dones
i els homes són protectors els uns dels altres" (9:71).
Assenyalem que les dones (la meitat de la comunitat musulmana) també
han de participar en la construcció de les lleis islàmiques. Dialogue: Com intenteu generar una consciència dels drets de les dones a Nigèria? Imam:
BAOBAB forma equips de voluntaris i organitza programes comunitaris
i campanyes, desenvolupa material legal i coordina formació paralegal
perquè la gent sigui més conscient dels drets de les dones,
ja sigui en el marc islàmic, secular, tradicional o en les convencions
internacionals sobre drets humans. No ens centrem simplement en els
textos legals, sinó en les maneres en què la gent pot
actualitzar els drets que estan implícits en ells. Dialogue: El vostre treball sembla centrar-se en l'àmbit local. Com encaixeu en aquesta lluita el paper de les organitzacions internacionals en defensa dels drets humans? Imam:
Estic segura de que coneixes el cas d'Amina Lawal, sentenciada a mort
amb lapidació per adulteri. Hi va haver nombroses protestes internacionals
i campanyes "humanitàries", com l'enviament massiu
de correus, i que es basaven en la manca d'informació. Dialogue: Explica'ns una mica més sobre la vostra estratègia legal en el cas d'Amina Lawal. Vau optar per apel.lar als drets humans internacionals? Imam: La defensa d'Amina es fonamenta, en primer lloc, en la sharia, amb l'argument de que l'acusació no ha seguit les lleis musulmanes, i en segon lloc, en termes de la llei secular de Nigèria, demostrant que, una vegada més, els drets constitucionals no s'han tingut en consideració pel que fa a la presentació de proves i en la representació. No ens calia recórrer als drets humans internacionals. Dialogue: Per què? Imam:
Bé, no és necessari. En tots els casos en què hem
guanyat el judici no ho hem necessitat. Ni un sol cas que hem portat
s'ha perdut, els tribunals superiors de la sharia sempre han retirat
els càrrecs. Hem guanyat tant en les lleis musulmanes com en
les laiques, però en general ens hem basat en la sharia. |
|
<< índex (tornar) . |