<<
índex (tornar) .
___________________________________________________
El
treball documental d'Anne Laure Folly
Text:
D+A - Centre
de Documentació Virtual
Anne Laure
Folly
Malauradament la lluita de la dona a l'Àfrica contemporània
moltes vegades continua marcada pel fet de no deixar parlar a les pròpies
protagonistes. Des dels documentals, la togolesa Anne Laure Folly proposa
tot el contrari: veure veus, traçar i desmuntar, i fer el que
sembla obvi però que no sempre ho és: els documentals
que documenten. Títols com "Femmes aux Yeux Ouverts",
"Femmes d'Angola: rêver la paix", "Le gardien des
forces", "Les Oubliees" o "Femmes du Niger"
van ampliant les desenes i desenes de testimonis des de la més
àmplia diversitat de les geografies africanes. Revoltes íntimes,
resistències a gran escala, esperances i exemples de què
pensen moltes de les persones que un dia ens van dir que no pensaven...1
Llicenciada en dret internacional, va començar en el món
cinematogràfic a partir dels anys 90 amb la producció
de documentals molt personals, on la ficció subjectiva de la
directora s'enllaça amb una posada en escena austera i uns personatges
allunyats dels estàndards del cinema comercial. Totes les seves
pel·lícules ens mostren dones en situacions quotidianes
que ens expliquen les seves experiències. Sense caure en els
retrats exòtics, Folly és molt conscient de no dominar
tots els temes pel sol fet de parlar de l'Àfrica sent africana,
i ho deixarà molt clar en els seus treballs, com per exemple
quan decideix anar a Angola a parlar sobre la guerra civil, un país
que li és completament estranger: "ser africà no
vol dir tenir una cultura de l'Àfrica, sinó una de les
moltes cultures que provenen de l'Àfrica, contràriament
a les afirmacions gens modestes que estem acostumats a sentir per tot
arreu. Ser zulu no et dona les claus de la cultura ioruba... 2"
(o com per exemple Funmi Osoba, que deia que pel fet de ser dona ja
la suposaven capaç de fer una pel·lícula sobre
l'ablació, quan ella mai n'havia vist cap ni això era
una cosa relacionada amb el seu entorn).
"Una dona expressa allò que és: no sóc un
home, però sens dubte no estaria tan interessada per aquests
temes fa dos segles. La manera de tractar els temes és radicalment
diferent del que es feia abans. L'especificitat es relaciona sens dubte
a un moment donat de la història. A la meva pel·lícula
"Les Oubilées" parlo d'una guerra de 30 anys a l'Angola
a través de la mirada de la població civil, i únicament
de les dones: això no és una elecció molt comú...
Aquesta mirada desestabilitza l'idea que sovint es té de la història,
de la guerra i de la seva lògica. Des del punt de vista de les
víctimes, aquestes lògiques són perfectament intemporals."
Quan Folly decideix girar la càmera cap a ella mateixa, com a
dona i africana, les seves opinions fonamentades en la seva pròpia
experiència ens mostren una persona molt conscient de la realitat
que l'envolta. Política quotidiana que va més enllà
d'un enfocament egocèntric: "La història es viu a
nivell de l'estómac. No necessitem forçament un partit
o una ideologia perquè les coses canviïn. Crec en aquesta
política de l'estómac. El que no es diu, però actua,
és més difícil d'esborrar, negar o qüestionar.
És per això que jo només mostro persones de peu
de carrer. Crec que l'evolució individual passa per una presa
de consciència individual, a partir de les seves experiències
viscudes. És una agitació interna i no les idees socials,
literàries o culturals la que fa que un individu canviï.
[...] En una societat que es diu a ella mateixa "democràtica"
-i que no per això ho és- el sentit de la paraula no es
qüestiona. En una societat on la democràcia es busca, encara
es poden considerar altres models d'equilibri i igualtat. El problema
d'aquesta comunicació de fi de segle és que les paraules
contenen molta buidor i absència de compromís. Tinc la
impressió que un augment desproporcionat de la tècnica
està frenant l'evolució conceptual. 3"
____________
Notes
1. Directori de pel·lícules i documentals per i sobre
dones a l'Àfrica a:
http://globetrotter.berkeley.edu/GlobalGender/africafilm.html
2. "Quel est le regard d'une femme cineaste?" Entrevista a
Anne-Laure Folly per Olivier Barlet (Africultures, París,
1997)
3. Ibid.